Thursday, December 10, 2009

Pengalaman Mengandung Trimester Akhir


Assalamualaikum semua...

Straight to the point, skang ni kandungan aku dah masuk 8 bulan..2 hari lepas gi scan, then doktor dah confirm jantina baby aku..Apepun, aku akan bgtau after aku selamat melahirkan nanti.

Untuk pengetahuan korg, berat badan aku skang 77kg. Huh, ngeri aku nengok alat penimbang tu sebenarnya tau. Tp syukur coz doc kata baby aku tak besar..berat dia skang ni base on scan ari tu 2.3 kg..

Mak kata berat aku n all my siblings lebih kurg 2.8-3.0 kg jek. So aku harap berat baby aku pun just around that numbers.

Nak tau makanan apa yg paling aku suka skang? Hehehe...nasi putih dan beras! Memang sedap! Time masak nasi yg paling aku suka coz leh amik sket beras tu n nyum2...tp jgn salah sangka, beras yg dah dibasuh tau.

Jadi memg tak hairanlah berat aku naik berkilo2! Tak gitu?

Aktiviti aku n husband skang ni ialah kemas..kemas..n kemas..

Ada je yg aku nak kemas. Antaranya mengecat, tukar tikar getah, beli almari baju baru, beli box untuk simpan barg baby, sapu sawang rumah, basuh lantai, basuh toilet, n banyak lagi lah!

Semua tu untuk sambut org baru. Bukan apa, aku nak pastikan rumah aku bersih dan terhindar dari segala habuk n kuman. Baby kan mudah terkena penyakit. So, aku n husband mengambil langkah pencegahan awal.

Lagipun bila dah ada baby nanti, mana nak jaga badan, mana nak jaga baby...Dah lah cite2 aku nak turun 30 kg. Wow! Mesti korg kata cite2 aku terlalu tinggi kan..Takpe2..bila dah berjaya nanti, aku bgtau yek..nak aku wat e-book pun boleh.

Act, bila masuk trimester akhir ni, perasaan aku memg semacam..gembira ada, takut pun ada..gembira coz tak sabar nak dapat baby..takut bila fikir saat2 melahirkan. semakin banyak ilmu yg aku baca, semakin takut dibuatnya..

Apepun yg paling penting sekali, aku perlu minta ampun dari suami kerana aku tahu, bila suami redha, lebih mudah aku bersalin nanti..Makanya, tiap hari aku akan pastikan yg aku minta ampun dari suamiku yg tercinta.
Semua kelengkapan baby, dah pun aku sediakan..Sedikit sebanyak melegakan hati aku. Barulah aku tau, bila kita dah ada anak ni, kita akan lebih memikirkan keperluan anak berbanding diri sendiri.

Bila masuk 8 bulan ni, aku lebih banyak berbual dengan baby..aku yakin dia mendengar celoteh aku. Selain tu, aku selalu nyanyikan dia lagu Asma Ul-Husna..Bila aku nyanyikan dia lagu tu, mesti dia akan lebih bergerak. Harapanku semoga anakku ini akan menjadi manusia yg beriman dan bertakwa..dan tentunya anak yg pintar dan cergas!

Perancanganku pada masa depan ialah berjimat-cermat dan lebih banyak menyimpan..aku sedar, perbelanjaan pada masa akan datang lebih besar. Jadi, aku kena menyimpan dengan lebih sistematik.

Namun begitu, aku dan suami bertekad untuk tidak mahu memanjakan anak kami dengan duit dan mengikut segala kemahuannya. Aku mahu dia menjadi org yg sederhana dan berdikari. Semoga aku dan suami bakal menjadi ibu bapa cemerlang dunia akhirat.

Petua Bahagia :

Umur anda yg dihitung adalah umur berisi dengan kebahagiaan, keredhaan, ketenangan, dan kepuasan.

Sedangkan ketika bersikap rakus, tamak, dan merasa gelisah, maka ia bukanlah termasuk dari umur anda yg hakiki, kerana ia telah mengancam kesihatan dan kebahagiaan anda.

Maka jagalah keredhaan anda pada Allah, puas dengan pembahagian kurniaNya, beriman kepada taqdirNya, dan bersikap optimis dalam menghadapi masa depan.

3 comments:

  1. wah...tak sabar nak tgk gmbr izyah ms preggy ni..camne ek..tak terbayang ni? sabar dulu, lahirkan baby dulu...baru piki psl nak turunkan berat...biasalah bg ppuan preggy kena naikkan berat demi kesihatan baby..baby teringin mkn nasi la2..hehe

    ReplyDelete
  2. wah..sonotnye kn bile kite dh melengkapn sgl keperluan.rase lege..yes it's true not to pamper ur lovely baby or children with wealthy..ia memakan diri.konsep berdikari tuh i suke..smoge bb menjadi anak n anak sedara mak ngah zati yg cemerlang dunia dan akhirat

    ReplyDelete
  3. Amin...Makbul doa mak ngah zati..

    Memg keprluan dah lengkap.Tapi janji mak ngah zati nak belikan anak sedara baju baby jgn lupa yek!

    ReplyDelete