Tuesday, December 22, 2009

Brownies Pertamaku!

Al kisahnya, malam tadi, aku dok fikir nak tulis apa dalam blog ni..So, husband aku pun cadangkan apa kata cari idea dengan layari blog org lain.

Tengah dok bukak2 blog org, aku terbuka blog pasal buat kek. Tetiba lah plak nak wat kek.
Aku pun search ar Resepi Brownies dalam Myresipi.Com. Cari punya cari, terjumpalah resipi yg simple dan mendapat komen yg bagus dari org yg pernah membuatnya.

Dengan tak agak2, malam tadi gak terus gi market beli bahan dan buat Brownies.

Husband aku siap geleng kepala..Kejap nak tulis blog, kejap nak wat kek..Mana tak dia geleng kepala, tengah2 dia dok sibuk depan pc, aku ajak gi market...hihik!

Lepas Isya, aku terus memulakan akt double boil choc, ayak tepung ngan koko, then pukul telur sampai kembang..

Lebih kurang sejam pastu, siaplah adunan yg aku wat tadi. Kukus dalam setengah jam, maka siaplah Brownies Pertama Dalam Hidupku!

Wow, tak sangka menjadik sungguh Brownies yg aku buat nie...memang sedap tak ingat! Terima kasih bebanyak kepada org yg telah memberi resipi yg mudah dan sedap ni. Semoga Allah memberkati ilmunya...Amin....

Nak tau apa komen husband aku?! Manisnya b!

Aku hanya tersenyum...Act, memang aku dah tau dah yg dia akan cakap cmtu coz memang dia tak suka benda2 yg manis. Tiap kali aku beli secret recipe pun, dia hanya menjamah sedikit...

Tapi, malam tadi, aku paksa dia habiskan sepotong Brownies tu..Tersenget2 aku tengok muka dia...tapi cute...

Takpe, yg penting aku puas hati coz dapat buat kek sendiri untuk pertama kalinya dalam 26 tahun nie! Tak sabar nak bagi mak n adik aku rasa coz diorang memang penggemar kek..Tadi pun mak dah tanya macam mana dengan kek yang aku wat malam tadi..jadik ke tak..

Mana tak dia tanya, dah lah tak pernah wat kek, siap pinjam alat pengukus lagi...Apepun, thanks mak yek! Luv u much!

Pasni, aku nak wat Brownies yg ada cheese cream plak...

Apepun, inilah dia hasil yg aku wat malam tadi...Aku namakan dia Crazy Brownies...coz sape yg makan mesti tergila2 nak makan lagi. Ahaks!




Inilah Crazy Brownies yg aku baru wat. Panas lagi tau.



Yg putih2 tu susu cair sebenarnya. Saje nak test.


Permukaan dalam Brownies..


Yummy!!!


Saje potong segi tiga...Patutnya segi empat. Tapi
suka ati aku lah kan. Khas untuk my Najib!


Renungan ;

Sesungguhnya, seseorang yg menyedari betapa singkatnya umur dunia dan sedikitnya amal kebaikannya, maka ia tidak pernah berasa kasihan atau cinta terhadap sesuatu pun yg ada padanya, dan tidak pula berputus asa terhadap apa yg pergi dan hilang darinya.

Oleh itu, janganlah kita bersedih hati dan berputus asa atas apa yg hilang dari dunia. Sesungguhnya kita memiliki rumah yg lebih agung, lebih indah, lebih besar dan kekal iaitu rumah akhirat...

3 comments:

  1. waa...sedapnye...membuatkan rase lapa ni..heeee...nak!

    dear,if u are interested about USANA,just drop me an email emaduel@gmail.com or u just gv me yr email,will email to u :)

    ReplyDelete
  2. Memang sedap sgt kek ni..kalah secret recipe

    emaduel : Husband iyzah ni fulltime USANA

    ReplyDelete