Monday, October 5, 2009

KUASA DOA YANG YAKIN (1)

Bertemu lg buat kali kedua..Selamat sejahtera semua. Semoga ALLAH merahmati hidup kita semua terutama yg membaca artikel ini.


Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kpd mereka) : sesungguhnya Aku(ALLAH) sentiasa hampir (kepada mereka) ; Aku perkenankan permohonan org yg berdoa apabila ia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku), dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik serta betul. (Ayat 186, Surah Al-Baqarah)

Sebagai umat islam, kita wajib yakin pada Al-Quran. Tetapi sejauh mana keyakinan kita, hanya ALLAH sahaja yg Maha Mengetahui akan setiap hati hamba-hamba-Nya. Kadang-kala, selepas beberapa kali berdoa perkara yg sama, namun masih belum dimakbulkan, hati kita mula berasa sangsi. Hati kita masih was-was mengapa ALLAH masih belum makbulkan doa kita walhal kita rasa kita telah berdoa dgn bersungguh-sungguh.

Kadang-kala, apabila perkara yg kita doakan itu berlaku sebaliknya, cth, kita berdoa supaya anak menjadi baik, namun yg terjadi adalah sebaliknya, kita mula menyalahkan takdir. "Dah ditakdirkan yg anak aku memg nakal, nak wat camna" Apakah perasaan seperti itu menunjukkan bahawa kita yakin dengan ayat-ayat ALLAH?? Mari kita fikirkan dan renungkan bersama sebagai muhasabah diri..

Ayat di atas adalah kata-kata dari ALLAH yg Amat Mengasihi kita. Kasih sayang seorang ibu yg sanggup mati demi anaknya pun, tidak dapat menandingi kasih ALLAH kepada kita semua. Maka, atas alasan apa kita berasa was-was pada kata-kata-Nya?

Maka, apabila berdoa, kita hendaklah meletakkan keyakinan yg tinggi bahawa doa kita akan dimakbulkan. Kita juga jgn lupa meletakkan perasaan takut ketika berdoa. Takut yg dimaksudkan ialah takut andai doa kita ditolak. Takut ini penting supaya kita sentiasa memperbaiki amalan dan menjauhkan larangan-Nya agar doa mudah dimakbulkan.

Hanya masa yg menentukan bila doa kita akan dimakbulkan. Mintalah apa sahaja yg baik-baik. ALLAH pasti akan makbulkan. Lebih-lebih lg setelah kita berusaha bersungguh-sungguh atas perkara-perkara yg baik. Andainya, DIA tidak memakbulkan doa kita ketika di dunia, pasti doa itu menjadi pembantu kita menghadapi akhirat kelak. Maka, tidak ada ruginya apabila kita meluangkan sedikit masa (lg bagus meluangkan banyak masa!) untuk berdoa.

Berdoalah di mana-mana sahaja. Bukan sahaja ketika bersolat. Ketika memandu ke tempat-tempat yg baik pun kita bo berdoa. Lagi satu, jgnlah kita kedekut untuk mendoakan org lain hatta untuk org yg bermusuh dengan kita sekalipun. ALLAH Maha Luas Kasih Sayang-Nya. Manalah kita tahu, sebelum DIA memakbulkan doa kita untuk org lain, terlebih dahulu, DIA akan memastikan doa kita untuk diri kita dimakbulkan dahulu.

Tujuan saya menulis artikel yg bertajuk Doa ini kerana ia sangat dekat dengan kita. Hari-hari kita berdoa. Saya yakin, ramai di luar sana sentiasa berasa yg banyak doa-doa mereka sebelum ini telah dimakbulkan. Maka, saya yg masih merangkak-rangkak dlm mencari ilmu ni, amatlah menghargai andai ada yg sudi berkongsi cerita mengenai Doa ini dengan saya dan pembaca yg lain. Saya akan lbh gembira andai ada yg sudi membetulkan mana-mana pendapat atau kefahaman saya yg kurg tepat mengenai Doa ini.

Semoga ALLAH sentiasa merahmati kita semua..Amin...

2 comments:

  1. Betul2..bukan kte saja mendoakan utk diri kte..tetapi mendoakan diri org lain..misalnya anak murid kte..Kdg2 doa seorang guru tu berkat. Buktinya x nampak depan lg...tp ble dh jd...br kte tahu Allah tu Maha Berkuasa.

    Ble berdoa....kte mmg kena pastikankte doa sesungguhnya dgn rs ikhlas.....

    semoga Allah permudahkan jalan hidup kte dgn segenggam doa hendak-Nya.Aminn

    ReplyDelete
  2. keep it up to cheer up ur blog, izzah....

    ReplyDelete