Saturday, November 7, 2009

Apa Yg Membuatku Rasa Bahagia?


Bila berfikir tentang bahagia ni, banyak perkara yg boleh membuatku rasa bahagia..Topik sebelum ini hanyalah umum (Jalan Menuju Bahagia). Tapi, dalam topik kali ini, aku nak kongsi perkara2 yg boleh buat aku rasa bahagia..

Seperti yg kita semua percaya dan tahu, solat, zikir, mengaji boleh membuatkan hati kita rasa bahagia dan tenang, selain melancong dan membeli-belah (membeli lepas tu tak blah2) juga sentiasa berjaya menaikkan mood, tapi, apa yg aku ingin kongsikan di sini ialah perkara2 kecil yg biasa kita lakukan tapi itulah kebahagiaan pada diriku.

Kesimpulannya, walaupun pada org lain benda tu kecil tp bg aku ia boleh membuatku bahagia;

Pertama - Membaca buku. Membaca adalah hobiku yg paling utama. Bila aku rasa penat, runsing, tertekan, atau nak marah, aku akan cepat2 ambil buku dan baca. Tak kira apa tajuk asalkan buku yg boleh dibaca.

Tapi, antara topik kegemaran ; hal2 berkenaan agama, perniagaan, kewangan, motivasi, kisah cinta suami isteri, dan pengalaman hidup yg indah.

Walau ke mana aku pergi, pasti akan kucapai sebuah buku dan bawa ke mana sahaja. Aku memg rajin ikut suami berjumpa rakannya. So, sementara menunggu, aku pasti akan membaca buku tersebut.

Di sekolah pun sama, bila semua kerja dah siap, sementara menunggu waktu balik, walaupun tinggal 10 minit lg, aku tetap akan membaca.

Bagiku, bila membaca, ilmu kita akan bertambah dari semasa ke semasa. Sesuai dengan saranan Rasulullah, Jadikan hari ini lebih baik dari semalam.

Bila membaca, aku terlupa seketika tentang masalah yg menimpa. Magiknya, sehabis membaca beberapa muka surat, aku dapat rasakan hatiku semakin tenang dan kalau rasa marah, kemarahan tu akan hilang atau paling tidak kurang.

Aku yakin, org yg rajin dan suka membaca pasti akan bersetuju dengan kenyataanku ini.

Aku bersyukur kerana suamiku juga seorang yg suka membaca. Kami berkongsi hobi yg sama dan bila ke mana2 pusat beli belah, pasti wajib bg kami masuk ke kedai buku seperti MPH, POPULAR ataupun BADAN.

Aku sentiasa berdoa agar Tuhan sentiasa memudahkan rezeki kami berdua supaya kami boleh sentiasa membeli buku atau bahan bacaan ringan yg lain.

Kalau majalah pula, aku suka membeli Majalah Keluarga, PaMa, Women's Weekly, Cleo, dan ANIS.

Antara buku yg paling aku suka baca ialah La Tahzan dan Pemilik Hatiku (Selain Allah dan Rasul).

Kedua - Minum minuman panas. Ya! Minum sambil membaca adalah perkara yg paling membuatku bahagia. Selalunya, sekitar jam 5 selepas solat asar, aku suka membancuh segelas air dan mula membaca. Mengapa hanya segelas? Suamiku tidak suka minuman panas kerana katanya terlalu manis. Tapi, bila dia nampak biskut cracker, pandai plak dia minta aku watkan teh o.

Antara air yg selalu kubancuh ialah kopi o, teh o, susu, dan nescafe. Sebut pasal teh o ni, perisa yg paling aku gemari ialah teh o laici.

Cumanya, semenjak berbadan dua ni, aku kurangkan minum minuman manis dan berkafein. Minuman berkafein tidak baik untuk kesihatan dan tingkahlaku bayi dalam kandungan. Kata org yg berpengalaman, minuman berkafein akan membuatkan bayi sangat aktif dan terlalu lasak.

Aku akan menikmati sepuasnya saat-saat yg mambahagiakan ini. Sambil minum, baca buku, sambil menghirup udara segar di sekitar rumah. Sungguh tenang dan lapang.

Ketiga - Minum di Kopitiam bersama suami. Aku suka berkunjung ke kopitiam dan menikmati pelbagai jenis kopi yg ada. Hari ni, aku order lain, esok lusa, aku order kopi perasa lain plak. Antara kopitiam yg selalu aku kunjungi ialah Rengit Coffee di Batu Pahat Mall.

Dalam banyak2 kopi, aku paling suka minum Mocha Coffee. Sambil minum, kami akan berbual atau paling tidak membaca buku yg baru dibeli. Sangat membahagiakan! Mujurlah, suamiku jenis sporting dan layan jek kesukaanku ini. Walhal aku tahu, dia bukanlah suka sangat minum minuman manis ni.

Tapi, aku baru je dapat maklumat ni. Suami aku bgtau, most kopitiam ada yg tak halal. ini disebabkan kandungan dalam kopi tersebut yg mengandungi lemak babi esp kopi yg ada susu like coppucino, maybe mocha, or latte..aku sedih gak dapat tau maklumatni. maknanya, lepas ni kalo nak gi kopitiam gak, kena dapatkan maklumat kopitiam yg halal dulu..or..takyah g terus.ish..sedih...

Keempat - Memasak hidangan untuk suami. Aku dan suami sangat suka makan..Apa yg membuatku bahagia ialah melihat suamiku menikmati makanan yg dimasak.

Dia tidak lokek untuk memuji masakanku dan paling menakjubkan diriku ialah suamiku akan cuba menghabiskan setiap hidangan yg aku sediakan. Suamiku juga seorang yg rajin membantu di dapur. Paling tidak pun, dia akan tolong membasuh pinggan. Sebab itulah aku tidak berkira menyediakan masakan untuknya walaupun aku penat. Terasa berbaloi-baloi!

Tambahan lagi, suamiku sangat menjaga kesihatan.agak sukar untuk dia mahupun membenarkan aku menikmati makanan yg kurg khasiat esp fast food. makanya, selalulah dia meng'order' sahaja dari aku apa2 jek yg dia rasa nak makan. paling dia suka soto, nasi ayam madu n mee bandung. nak wak mee bandung, feewwh, masak bumbu dia jek hampir satu jam! nasib baik leh simpan lama..

Kelima - Makan hidangan yg disediakan suami. Bukan aku sahaja yg suka memasak. Suamiku juga suka memasak. kadg2, dia akan menyediakan sarapan pagi untukku sebelum aku g sekolah. kadg2 tu, makan malam pun dia yg sediakan.

Mungkin dia tak perasan. Tapi, aku begitu terharu dan rasa bahagia sangat setiap kali makan hidangan yg disediakan suamiku. Rasa macam mengalir seluruh kasih sayangnya untukku. So, kepada pembaca yg bergelar suami, rajin-rajinkankan diri anda untuk menyediakan hidangan untuk isteri tercinta. Bukan sape2 pun kan, ibu kepada anak anda jugak!

Sekian sahaja untuk malam nie... semoga kita semua sentiasa bahagia dan sentiasa menuju bahagia!

Ingat, kebahagiaan adalah pilihan kita sendiri...



4 comments:

  1. Abg pun nak ucapkan terima kasih pd b coz selalu masakkan makanan yg sedap2 utk abg...Abg sentiasa doakan b sentiasa bahagia bersama abg

    Apa yg buat abg rasa bahagia?

    Abg bahagia bila isteri abg bahagia

    ReplyDelete
  2. salam iyzah,

    semoga kebahgiaan berterusan hendaknya...take care ur baby k....semoga ia jd penyeri rumahtangga kalian.

    saat bacacoretan ini,terasa iyzah tersenyum gembira...

    ye..membaca terkadang buat kte lupa akan rs sedih, bosan dll

    ReplyDelete
  3. Untukmu suamiku,

    terima kasih atas kesudian membaca nukilan b kali ni..dan terima kasih atas luahan yg sangat ikhlas dan untuk pengetahuanmu, b sangat bahagia di samping abang!

    ReplyDelete
  4. Hii mia-ina!

    thanks yek atas doamu itu!

    iyzah doakan mia-ina sentiasa berbahagia dengan pilihan hati..

    ya, iyzah memg sentiasa tersenyum bila membaca komen dari mia-ina kerana dapat rasa hati awak yg sungguh bersih atas setiap komen-komen yg telah diberikan.

    terima kasih!

    ReplyDelete